Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

1 Mei 2009

Mengapa Bersengketa? Damailah...


Alahai...dunia oh dunia. Sesungguhnya dunia ini sedap untuk diduduki. Lagi seronok jika segala aksesori kehidupan dipenuhi. Tapi jangan lupa, dunia ini tidak lebih daripada satu tempat persinggahan yang sementara sebelum kita dijemput untuk pulang ke alam kekal.

Pangkat...ramai di kalangan penduduk dunia terperangkap dan terpedaya. Ada golongan yang menganggap pengkat adalah segalanya. Tiada pangkat dia tak boleh nak buat kerja. Fuhhh... hati-hati beb... Cakap biar terang. Ada juga yang sanggup bermasam muka oleh kerana berebut pangkat dan kedudukan. Kalau di kampung-kampung dengan cara kampungnya, di jabatan-jabatan kerajaan dengan caranya, dan di dalam parti-parti dengan cara kepartiannya.

Sedar tak sedar kita telah lupa bahawa pangkat ini boleh membawa kebinasaan kepada manusia. Mana tidaknya. Pangkat nak, tapi buat kerja tak seberapa. Itu adalah kategori pencabul amanah. Dan yang lebih menyedihkan lagi ada segelintir manusia yang tidak sedar diri. Kerja tak seberapa, tapi cuba mempertikai kerja orang seolah-olah dia adalah mentor yang terbaik.

Kenapa saya menulis sebuah catatan santai ni. Terkenang di tempat kerja. Memang kita tidak dapat lari daripada pelbagai kerenah dan tabiat manusia yang pelbagai. Kebetulan pula Allah rezekikan penulis dan isteri bekerja di satu tempat yang sama. Isteri bercerita, ada insan yang meluah rasa bahawa insan tersebut sejak kebelakangan ini rasa tertekan dengan tekanan orang tertentu, dan ada yang berhajat nak hentam beliau dalam mesyuarat yang akan datang. Dapat signal dari sumber yang boleh dipercayai. Persoalannya apa? Pasal apa? Pangkat. Satu lagi, rasa tak puas hati di setiap hati yang dimiliki oleh manusia.

Yang pasal pangkat ni, senang sahaja saya jawab dan bagi idea penyedap rasa pada isteri untuk disampaikan kepada insan itu. Saya jawab bahawa pangkat itu adalah amanah. Silap menjaga amanah, besar kesannya sama ada di dunia maupun selepas alam dunia. Mungkin ada yang lebih baik daripada apa yang dia kecapi pada hari ini. Berkebetulan pula hari ini dapat berita bahawa dia dipindahkan. Bukan sebab bermasalah. Tapi sebab upgrade. Dari 'diarah' menjadi 'pengarah'. Tapi ingat. Itu amanah.

Kes nak bantai masa meeting. Orang yang nak bantai masa mesyuarat akan datang ni, siap minta slot khas untuk bercakap. Senang cerita, masukkan agenda khas, 'ucapan si fulan'. Yang ini, penulis tersenyum sebelum menjawab. Saya jawab persoalan dengan soalan. Adakah yang nak bercakap ini hebat hasil kerjanya, betul tingkahnya, baik dokumennya, first class amalannya? Kalau tidak. Baik dengar sahaja. Senyum. Diam. Bercakap dan memberi nasihat kepada orang yang sedang marah...buang masa. Dia rasa dia yang betul. Baik kita diam. Balas dengan senyuman seribu makna jer...Mudah-mudahan terbuka mindanya, daripada senyuman itu, dia mendapat jawapan siapa dia dalam seribu makna itu. Daripada seribu itu, ada satukah yang baik pada dia? Dia tu siapa? Yang berhajat nak membantai tadi tu.

Kalaulah mesyuarat itu dijalankan minggu hadapan. "Selamat aku." InsyaAllah aku berkursus di Melaka pada masa tu. Kalau selepas itu, tak tentu kalu...takut aku yang jadi peguam bela atau peguam cara.

Lumrah kehidupan. Sementara masing-masing dijemput pulang. Pangkat? Itu amanah. Tak mampu beramanah? Lupakan sajalah! Tak puas hati pada orang? Sifat manusia. Tanya diri... Aku dah sempurna ke? Tiada manusia yang sempurna.

Maka, bersabar itu lebih baik. Sama-sama kita cari rezeki yang baik di sisi agama. Kukuhkan silaturahmi antara kita. Faham? Kalau faham takpa. Alhamdulillah. Aman. Usah ribut-ribut. Baca tulisan omputih ni;

Criticism From Others

Few people enjoy receiving criticism, but participants (as well as experts in this field) agree that everyone can lessen its sting. They recommend:

Consider the source. Is this a person whose opinion you respect? Is the intent to help you improve, or just to make you feel like a bum? Is the critic knowledgeable about the topic he or she is criticizing you on?
Take a deep breath (close your mouth, breath through your nose, and relax your throat and neck muscles). Until you get control of yourself, you can't even hear what the person is saying.
Step out of the situation and act as an observer. Think, "Hmmm, this is interesting. I wonder what's motivating this person."
Listen. It's hard to listen well when someone makes a critical comment, but try. Ask questions that ensure you understand what the person is saying.
If you think the criticism has at least some value, decide what action you need to take now or the next time the situation arises.
Try not to take it too personally: consider the action required, not the actor.






1 Pandangan:

seekers berkata...

da jadi lumrah dunia begitu..orang yang keje sungguh2 dan jujur tak dipandag..yg dok wat keje sikit ja riak mcm nk mampus.....