Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

23 April 2009

Zambry Kadir bakal beli Proton Perdana Executive untuk ganti Camry

'Kerajaan Perak' di bawah pimpinan Zambry Kadir akan membeli Proton Perdana Executive bagi menggantikan Toyota Camry yang bakal dilelong. Menurut 'MB' , ini adalah untuk menunjukkan rasa bangga terhadap kereta buatan Malaysia.

Seperti yang kita sedia maklum, daripada perbandingan harga, secara jelas 'Kerajaan' Perak sekarang tetap memilih yang kurang ekonomik.

Motif ini semua kita boleh ramalkan bahawa beliau berhajat menunjukkan bahawa beliau seorang pemimpin yang ingin membantu industri automotif di negara ini yang mana tanpa kita sedari pembaziran wang rakyat berlaku dan boleh kita istilahkan sebagai satu ketirisan.

Saya memikirkan bahawa berbangga dalam menggunakan produk sendiri adalah sesuatu yang baik. Namun seperkara yang kita sering lupa. Dasar pemberian AP kepada pihak-pihak tertentu demi untuk membawa masuk pelbagai jenis jenama kereta ke dalam negara Malaysia perlu dipertimbangkan semula sekiranya perkataan 'kebanggaan' menjadi sebab utama pertukaran kereta rasmi. Alasan itu terlalu rapuh untuk menyokong tindakan yang diambil. Saya tidak menolak secara total akan kemasukan kereta luar yang pada masa ini seakan-akan berlumba-lumba untuk memikat 'duit'para pembeli. Malah, saya akui kualiti dan performance kereta jenama luar negara terbukti lebih terserlah.

Hatta, model yang baharu sahaja dilancarkan oleh PM dan x-PM tetap diragui kemampuannya. Ada sahabat kata bahawa kalau ingin menggunakan kereta cap negara ni, tunggu dulu orang pakai. Kalau tak ada komplen, baharu tempah. Ini menggambarkan tahap keyakinan sebenar rata-rata rakyat Malaysia terhadap produk kita.

Berbalik kepada isu kereta yang bakal Team Zambry tempah, satu persoalan timbul... adakah kemungkinan mereka tak nak menggunakan 'bekas' kereta yang orang telah pakai. Kalau inilah sebabnya, ternyata kesombongan manusia terselah. Sekali lagi, duit rakyat yang mana rakyat sendiri kadang-kadang tidak sedar dia ada duit yang banyak tetapi terus tiris bertali arus. Banyak lagi program pembangunan masyarakat yang boleh dilaksanakan berbanding mengutamakan kereta. Lainlah kalau kereta yang ada itu rosak,nak repair pun tidak ekonomik untuk disenggara...Jenis ni, sila tukar kereta sebab takut duit rakyat tiris semasa proses senggaraan berlaku.

Apa-apapun yang kita luahkan,itu keputusan mereka. Sebagai rakyat, kita jadilah hakim yang terbaik.