Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

26 April 2009

Lawatan ke Kilang Perodua.


Jumaat lalu saya mengikuti satu rombongan lawatan ke KilangPerusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd atau ringkasnya, Perodua di Rawang Selangor.

Rombongan kami di bawa ke beberapa lokasi pemasangan kereta-kereta keluaran Perodua seperti MyVi, Viva, Nautica, Kenari dan Kancil. Kelisa? Pemasangan untuk Kelisa sudah lama dihentikan semenjak Viva keluar di pasaran. Kancil ada lagi? Ya...Dihentikan sama hari dengan lawatan yang kami buat. Malam tu pemasangan terakhir untuk Kancil. Lepas ini dah tak dikeluarkan lagi, cuma habiskan stok sedia ada. Bagi Nautica pula, hanya lebih kurang 20 hingga 30 % sahaja pemasangan di buat di Malaysia, yang selebihnya sudah siap sedia di pasang di Jepun. Di samping memasang kereta-kereta seperti yang saya sebutkan tadi, Kereta Toyota Avanza turut dipasang di kilang Perodua. Ini kerana, UMW Toyota adalah di antara pemegang saham terbesar di dalam syarikat Perodua.

Kami tidak dibawa untuk melawat secara seratus peratus di kilang berkenaan. Kami tidak dibenarkan untuk masuk ke beberapa lokasi tertentu atas sebab "Proses R&D terhadap model MPV jenama Perodua yang dijangka menemui rakyat Malaysia sama ada hujung tahun ini atau awal tahun depan.

Di samping melihat aktiviti-aktiviti pemasangan tersebut di jalankan, beberapa perkara yang menarik perhatian saya sepanjang lawatan di kilang tersebut. Pekerja-pekerja dididik dengan amalan kerja yang dipelopori oleh Negara matahari terbit, Jepun iaitu amalan 4'S. Sebelum ini kita selalu dengar 5'S. Perodua amalkan 4'S iaitu SUSUN-SISIH-SUCI-SERAGAM. Amalan ini lazimnya diamalkan oleh kilang-kilang agar disiplin melakukan kerja dapat dikawal.

Itu baik. Yang paling memikat hati saya ialah apabila terpandang beberapa papan tanda yang digantung di beberapa lokasi di dalam kilang berkenaan. Tulisannya seperti berikut:

  • "Ucapkan Bismillahirrahmanirrahim (ada tulisan jawi sekali) sebelum memulakan kerja"
  • "Ucapkan Astaghfirullah, jika berkata sesuatu yang tidak baik"
  • "Ucapkan Alhamdulillah setelah selesai sesuatu kerja"
Itu di antara perkara-perkara yang menarik sepanjang lawatan tersebut. Di dalam kilang, kami tidak dibenarkan mengambil apa-apa gambar.