Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

2 April 2009

Zalim


Tiga kategori zalim:

1. Zalim yang boleh diampun oleh Allah.
- zalim pada diri sendiri

2. Zalim yang tidak boleh dilepaskan
- maksud bagi zalim yang kedua ini adalah zalim yang dilakukan kepada orang lain. Hanya mendapat keampunan sekiranya orang yang dizalimi memaafkan kezaliman yang kita lakukan terhadapnya.

3. Zalim yang tidak boleh diampun
- Orang yang syirik kepada Allah. Menyekutukan Allah. Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik kepadaNya walau orang lain tolong mendoakan, membuat tahlil, dan amal ibadat yang lain sekiranya orang yang syirik tersebut sudah meninggal dunia. Melainkan jika orang yang syirik tersebut masih hidup dan sedar akan kesyirikannya, lalu mengucap dua kalimah syahadah semula dengan penuh keikhlasan dan bertaubat sebenar-benarnya (taubat nasuha).


Catatan sempena Majlis Ilmu sebentar tadi. Wallahualam.

0 Pandangan: