Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

20 Ogos 2009

Video: Kenyataan TG Nik Abdul Aziz

Serangan bertali arus terhadap Tok Guru Nik Abd Aziz (TGNA) terhadap kenyataannya yang ditafsir dalam pelbagai versi. Kebetulan pula kenyataan itu dibuat menjelang PRK Permatang Pasir yang sedang dilanda demam kempen dan bakal menjalani proses pengundian 25 Ogos ini.

Akan tetapi, belum diberi ruang kepada beliau untuk membuat penjelasan berkaitan kenyataannya di saluran media perdana. Malah mufti turut mengulas kenyataan tersebut setelah membaca laporan 'melampau' yang telah dibuat oleh wartawan tersebut.

Jika diteliti penjelasan TGNA melalui video di atas, beliau dengan jelas menyatakan bahawa mana-mana individu yang mengasingkan iman daripada Islam mustahil untuk masuk syurga. Dasar yang digunapakai oleh pemerintah negara pada masa ini perlu diubah daripada dasar kebangsaan kepada dasar berlandaskan Islam agar menepati kehendak Islam sepenuhnya. Selagi dasar tersebut tidak diubah, maka, pemerintahan tersebut tidak berlandaskan Islam atau dengan kata lain disebut sebagai "Bukan Kerajaan (Negara) Islam".

Malah, di zaman Nabi Muhammad s.a.w telah wujud manusia-manusia yang cuba untuk memisahkan tatacara kehidupan di dunia dengan hari akhirat dengan mengasingkan iman daripada Islam. Sebagai contoh, terbinanya Masjid Dirar yang dibina oleh golongan munafik pada masa itu bertujuan untuk memecahbelahkan umat Islam yang mengikuti ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.

Maka, kenyataan seperti ini , ini, ini, dan ini, tidak perlu kita terima secara bulat-bulat kerana kesahihannya boleh dipertikaikan kerana penulis yang menulis berita sedemikian adalah 'orang biasa' yang kadang-kadang salah dengar, salah lihat dan salah tafsir.

IM-Mencari yang benar, cinta yang benar, ikutlah yang benar.