Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

2 Ogos 2009

28 Ribu Rakyat Malaysia Dijangka Mati Disebabkan H1N1

Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut.

"Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Dr David KL Quek memetik unjuran yang dibuat pengarah penyakit berjangkit Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tee Ah Sian dalam satu mesyuarat pasukan kebangsaan petugas khas menangani wabak itu, pada awal minggu ini. -malaysiakini/-

IBANMUSLIM (IM):
Sebagai rakyat yang tidak tahu menahu berkaitan penyakit ini dan menganggap ianya sebagai flu biasa, kita tidak pernah berasa risau atau bimbang. Tambahan pula, pihak yang bertanggungjawab terhadap kesihatan tidak bertindak secara besar-besaran dalam menangani masalah ini. Mereka sekadar mengingatkan rakyat berhati-hati tetapi suatu langkah yang betul-betul drastik tidak diambil.

Beberapa minggu lalu pun, ketika penerbangan balik daripada Kuching ke KLIA setiap penumpang diminta mengisi borang soal selidik H1N1, namun sesampainya di KLIA borang tersebut tidak dipungut oleh pihak bertanggungjawab. Itu mungkin satu contoh yang kecil. Tetapi, kita harus ingat bahawa lapangan terbang adalah pintu masuk utama ke dalam negara ini.

Hingga ke hari ini, 5 rakyat Malaysia telah meninggal dunia akibat penyakit ini. Adakah mungkin kita hendak menunggu hingga angka 1000 kematian atau tidak peduli langsung?