Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

25 Ogos 2009

CIA 'threatened' terror suspects

Source: BBC

Handguns, electric drills and mock executions were used by CIA agents to elicit information from terror suspects, US media have reported.


The reports contain details of a 2004 review by the CIA's inspector general that has been kept secret but is now due to be released next week.


Publication of the CIA report was ordered after a legal challenge by the American Civil Liberties Union.

The US has banned harsh interrogation methods, including death threats.


The gun and the drill were brought into an interrogation session of suspected USS Cole bomber and alleged al-Qaeda commander Rahim al-Nashiri, according to reports in the Washington Post, Newsweek magazine and AP news agency. (...read more here...)




IM: Kezaliman terhadap tahanan yang dianggap 'pengganas' yang mana belum pernah dapat dibuktikan hingga ke hari ini sememangnya diketahui umum, namun, atas nama keselamatan dan propaganda melampau pihak yang digelar 'kuasa besar' dunia ini menyebabkan tidak ada pihak yang tampil secara serius untuk membela nasib mangsa tahanan tanpa bicara tersebut.

Semoga, negaraku Malaysia tidak digunapakai peraturan, atau undang-undang, atau dasar yang serupa ini demi kerana kepentingan 'kekuasaan' dunia yang hanya bersifat sementara.

Jika ada dan diteruskan juga, maka kita tiada bezanya dengan kezaliman yang dilakukan oleh 'kuasa besar dunia' tersebut.

Tepuk dada tanya iman. Jangan tanya pada selera kerana selera memang tidak pernah puas malah selera itulah yang melahirkan kezaliman yang tidak pernah padam. Jika tanya pada iman, sekurang-kurangnya terdetik di dasar hati kecil rasa takut kepada KUASA yang lebih berkuasa daripada yang berkuasa di dunia!