Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

4 Ogos 2009

Ayah Derhaka?


Sayidina Umar al-Khattab sering mencontohi Baginda Rasulullah S.A.W dalam berkomunikasi. Suatu hari, datang seorang bapa mengadu kepadanya tentang anaknya yang selalu derhaka kepadanya.

Khalifah Umar kemudiannya berjumpa dan bertanya kepada anak tersebut;

Khalifah Umar: Kenapa kamu derhaka kepada ayahmu?

Anak: Wahai Amirul Mukminin. Apakah hak yang perlu ditunaikan oleh seorang ayah?

Khalifah Umar: Memberikan nama yang baik, memilih ibu yang baik dan mengajarkannya al-Quran.

Anak: Wahai Amirul Mukminin, ayahku tidak melaksanakan hak kepada daku.

Khalifah Umar menjeling kepada si ayah seraya berkata, "Kamu telah derhaka kepada anakmu sebelum anakmu menderhakaimu."

***

IM: Dua hari lepas, ada hamba Allah (remaja) yang bercerita kepada saya perlakuan bapanya yang kerapkali memukul dan membelasahnya sejak kecil sehingga tamat persekolahan gara-gara gagal mendapatkan anak perempuan! Saya lihat parut dikepalanya yang agak dalam kesan daripada ketukan yang telah dilakukan. Rasa simpati dan terkilan saya timbul apabila melihat keadaannya dan luahan yang telah dibuatnya. Hati saya berkata...sanggup seeorang ayah melepaskan masalahnya terhadap anak kandung sendiri padahal anak adalah amanah daripada Allah yang perlu dijaga, dibelai, dididik dengan penuh kasih sayang agar membesar menjadi seorang hamba yang bertaqwa kepada Tuhan Rabbul Jalil!