Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

29 Ogos 2009

170,000 attend prayers at the Aqsa Mosque on the first Friday of Ramadan


OCCUPIED JERUSALEM, (PIC)-- Despite the Israeli occupation restrictions more than 170,000 Palestinian worshipers managed to make it to the Aqsa Mosque and attend the prayers on the first Friday of the Muslim holy month of Ramadan.

A statement by the Aqsa Foundation for Heritage and Endowment, issued on Friday afternoon, said that tens of thousands of worshippers attended the dawn prayers at the Aqsa Mosque, then droves of worshippers started arriving at the mosque. They were mostly Palestinians living in occupied Jerusalem and in 1948 occupied Palestine with a modest number of Palestinians from the West Bank because West Bank Palestinians need passes to enter occupied Jerusalem.

The foundation estimated the number of worshipers who attended the Friday prayers to be in excess of 170 thousand adding that the Bayareq Foundation runs about 130 coaches a day from various Palestinian towns and villages within the green line to the Aqsa Mosque in Jerusalem.
Sheikh Yousef Abu Sneinah, Imam of the Aqsa Mosque, praised those who despite the obstacles created by the occupation made it to the Aqsa Mosque and called for unity of Palestinians and Muslims.

Source: Infopalestina.com

IM: Itulah ketabahan umat Muhammad s.a.w walaupun berdepan halangan dan rintangan oleh pihak penguasa yang zalim. Demi menunaikan hak dan tanggungjawab sebagai seorang Muslim, mereka sanggup untuk berdepan bahaya untuk mendirikan sembahyang di masjid suci bagi umat Islam selepas Masjidil Haram. Seperti yang kita sedia maklum, Masjidil Aqsa tercatat sejarah penting Islam terutamanya peristiwa besar Isra' dan Mikraj Nabi s.a.w untuk bertemu Allah Subhanawataala secara langsung dan seterusnya mendapat kefardhuan solat 5 waktu sehari semalam yang kita kerjakan sehingga ke hari ini.

Semoga umat Islam terus sabar dan tabah berdepan puak-puak zionis yang kejam ini. Kita di Malaysia ini terlalu selesa, bebas untuk memasuki mana-mana masjid tanpa perlu diacukan senjata. Keselesaan ini menjadikan segelintir masyarakat Islam malas untuk beribadat di masjid.

Perlukah kita menunggu tiba waktunya sebagaimana yang dihadapi saudara kita di Palestin? Jangan! Kita tidak setabah mereka...