Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

30 Ogos 2009

Bertadarus Al-Quran Amalan Nabi s.a.w


Dari Ibn Abbas r.a., katanya: Adalah Rasulullah s.a.w. seorang yang sangat-sangat pemurah (dan sentiasa bersedekah), lebih-lebih lagi kemurahannya dan sedekah pemberiannya dalam bulan Ramadhan, ketika malaikat Jibril datang menemuinya. Baginda ditemui oleh Jibril tiap-tiap malam dalam bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Qur'an bersama. Sebenarnya Rasulullah s.a.w. sangat-sangat bermurah hati dan sentiasa mengerjakan kebajikan (dengan tidak bertangguh lagi), lebih deras daripada hembusan angin (pembawa rahmat)"

(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)


" Setiap tahun sekali biasanya Jibril menyemak al-Quran denganku, tetapi pada tahun ini beliau menyemak denganku sebanyak 2 kali dan aku tidak menyangka demikian kecuali sudah dekat akan ajalku "

(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)


Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
" ... dan tidak berhimpun sesuatu kaum dalam sebuah rumah dari rumah-rumah Allah, sedang mereka membaca kitab Allah, serta mereka mempelajari kandungan isinya, melainkan turun kepada mereka ketenangan dan mereka diliputi oleh limpahan rahmat, mereka pula dilingkungi oleh malaikat, serta mereka dipuji oleh Allah Taala dalam kalangan (malaikat) yang ada disisinya".

(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)


Demikianlah beberapa rantaian hadis berkaitan pembacaan Al-Quran. Nabi s.a.w sendiri mengerjakan amalan bertadarus di bulan Ramadhan bersama malaikat Jibril a.s, mengapa kita sebagai umat akhir zaman ini begitu berat untuk bertadarus? Nabi s.a.w setiap Ramadhan akan menyemak bacaan dan kandungan al-Quran yang diwahyukan kepada Baginda agar tidak salah disampaikan kepada umat Baginda. Kita? Apa salahnya kita luangkan sedikit masa untuk menyemak bacaan kita di bulan yang mulia ini dengan mengikuti aktiviti bertadarus yang dianjurkan samada di masjid, surau, atau di tempat-tempat kerja kita.


0 Pandangan: