Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

13 Ogos 2009

Penawar Bagi Manusia



Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Yunus: 57)


Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (An-Nahl : 69)


Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua. (Al-Isra : 82)


Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata). (Fussilat : 44)

2 Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Dulupun saya macam kamu juga nyaris sesat masuk islam. Tidak dapat saya bayangkan apa perasaan orang tua kamu. Kamu kata kamu tidak masuk Melayu. Mark my word, your second generation, the word Iban will basished from your dictionary.
Saya bukan anti-Islam kerana sayapun masih ramai lagi berkawan dengan kawan-kawan yang beagama Islam. Tapi bila kamu masuk, bersedialah untuk berpisah dengan keluarga kamu...Itu realiti.
Kamu sudah masuk dan terpesong..teruskan tapi kamu jangan menyesatkan lebih ramai lagi orang Iban.
Mupok aku

IBAN MUSLIM berkata...

Tanpa Nama...
Tuan sebenarnya tidak tahu menahu berkaitan saya dan siapa keluarga saya. Maka, penaakulan dan sangkaan terpesong tuan itu jauh daripada realiti yang sebenar. Alhamdulillah, Allah memberi saya ruang waktu untuk balik menemui ahli keluarga saya setiap tahun. Maka perkataan 'berpisah' itu hanya sesuai digunakan jika salah seorang daripada kami meninggalkan dunia ini untuk selamanya.

Islam datangnya dari Nabi Muhammad s.a.w yang berbangsa Arab. Dan, Islam agama yang boleh dianuti sesiapa sahaja. Iban boleh...Arab boleh...Orang Amerika boleh...Orang cina boleh...orang melayu pun boleh. Kita di malaysia ni, celik2 mata ke dunia terus lihat orang Islam itu melayu. Jadi kita katakan Islam itu agama utk melayu sahaja. Salah tu...Nak tahu lebih lanjut, mungkin ruangan lain saya akan hujahkan.

Malah Islam tidak pernah memaksa orang yang bukan Islam untuk menganut agama Islam. Dan saya malu nak berhujah makna terpesong...dan saya tidak mahu menuduh siapa2 yang terpesong/tersesat... Dan saya tidak pernah pun menyesatkan orang Iban. Kalau Orang Iban itu memilih Islam sebagai jalan dan pegangan hidupnya, maka dialah orang Iban yang berada pada jalan yang betul. Jika sebaliknya, saya sebagai seorang Muslim percaya kepada Quran dan Hadis. Ayat Quran ini jelas menerangkan situasi terpesong yang tuan maksudkan;

"Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya." (Ali Imraan: 19)

Tuan, saya mengucapkan terima kasih kepada tuan kerana sudi menjadi tetamu saya. Dalam Islam saya diajar untuk menghormati tetamu yang bertamu. Teruskan untuk mengikuti perkembangan blog saya. Semoga Allah memberikan hidayah kepada anda suatu hari nanti. Jika itu yang berlaku, jangan lupa maklumi saya. Harap saya adalah orang yang pertama tuan maklumi.

Selamat sejahtera ke atas tuan...