Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

26 Ogos 2009

PPSMI: Apa khabar orang kampung? Orang bandar ok jer...

Sumber: malaysiakini
Inilah rupa bentuk perancangan pihak kerajaan berkaitan PPSMI. Kita perlu teliti betul-betul jadual di atas. Barulah kita akan sedar apa sebenarnya yang berlaku.
Ramai yang menentang dasar pendidikan ini. Malah, tidak kurang juga yang menyokong. Di antara golongan yang menyokong adalah 'golongan elit' di kota-kota.
Yang terkejut beruk dengan pelaksanaan PPSMI ini adalah anak-anak di luar bandar. Apa tidaknya, hari-hari bercakap bahasa ibunda masing-masing, alih-alih Inggeris mengambil alih. Bukan senang. Tak percaya, pergilah ke kawasan-kawasan pedalaman. Ada yang berkebolehan tapi sedikit sangat. Daripada 25 orang pelajar, 3 atau 4 orang sahaja yang ok. Yang lainnya ternganga.
Tanpa kita sedari, kita telah menutup ruang kepada masyarakat luar bandar untuk maju dalam pelajaran, sekaligus menutup ruang membela keluarga mereka yang sedia ada susah dari dulu, kini, dan mungkin selamanya.
Apapun jua, ini adalah hasil tangan pemimpin 'pilihan' rakyat Malaysia secara majoriti. Rakyat ini cuma bahan eksperimen yang hasil akhirnya boleh jadi baik dan boleh jadi kurang baik.

0 Pandangan: