Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

30 Julai 2009

Tips serta Adab Sebagai Seorang Mualaf

1/ Setelah bersama Islam tolong jangan lupa asal usul. Anda tidak akan menukar bangsa anda. Anda Iban, Cina, India, Orang Asli, Dusun Melanau, Murut, dan apajua jenis bangsa, bangsa anda tetap tidak berubah, Yang berubah hanya pegangan hidup. Dari bukan Islam kepada Islam. Daripada yang batil kepada yang haq (benar).

2/ Jangan sesekali kita berasa malu dek kerana kita baharu sahaja usia Islam berbanding rakan Islam yang lain terutama yang memang dilahirkan daripada ibu bapa nya Islam. Setelah mengucap dua kalimah syahadah, kita adalah saudara sesama Islam. Cuma tahap pengetahuan berkaitan agama Islam yang agak berbeza. Jika anda rajin menuntut ilmu, insyaAllah kita berilmu dan orang Islam yang berkualiti tinggi adalah orang Islam yang kaya dengan ilmu Islam.

3/ Jangan mementingkan diri. Maksudnya, setelah kita ditunjukkan hidayah oleh Allah, maka tugas besar kita seterusnya adalah mengajak ahli keluarga kita yang lain kepada Islam. Sememangnya satu tugas yang berat. Jika tidak mampu dengan mulut, tunjukkan akhlak Islam yang baik kepada mereka.

4/ Jangan sesekali bersifat sombong. Kita sebagai Muslim digalakkan menziarahi saudara mara walaupun kita berlainan agama. Lebih-lebih lagi ibu bapa sendiri. Walaupun mereka belum Islam lagi kita sebagai anak perlu menziarahi mereka seperti biasa. Jangan biarkan mereka rasa terpinggir. Sekurang-kurangnya hubungi mereka melalui telefon dari semasa ke semasa.

5/ Sekiranya ibu bapa kita yang masih belum Islam datang bertandang ke rumah kita, jangan berasa janggal dek kerana mereka tidak menutup aurat apabila keluar rumah. Jangan marah mereka kerana itu adalah cara mereka sejak dahulu.

6/ Teruskan berdoa kepada Allah agar mereka juga mendapat petunjuk dan hidayah daripada Ilahi.

0 Pandangan: