Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

11 Julai 2009

Kembara Hamba: Dari Alam Roh hingga ke Syurga atau Neraka

ALAM ROH

"Bukankah Aku ini Tuhanmu? Roh menjawab, ya kami menjadi saksi (kewujudan-Mu)."
(al-A'raf:172)

ALAM RAHIM
Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Kejadian seseorang itu dikumpulkan di dalam perut ibunya selama 40 hari. Sebaik genap 40 hari kali kedua terbentuklah segumpal darah beku. Manakala genap 40 hari ketiga bertukar menjadi seketul daging. Kemudian Allah S.W.T mengutus malaikat untuk meniupkan roh serta memerintahkan supaya menulis empat perkara iaitu ditentukan rezeki, tempoh kematian, amalan serta nasibnya sama ada mendapat kecelakaan atau kebahagiaan..."
ALAM DUNIA
"Dijadikan mati dan hidup bagi kamu untuk menguji siapakah antara kamu yang terbaik amalannya."
(al-Mulk:2)
ALAM BARZAKH
"Dan (ingatkanlah) hari Kami bongkar dan terbangkan gunung-ganang dan engkau akan melihat (seluruh) muka bumi akan terdedah nyata dan Kami himpunkan mereka (di padang mahsyar) sehingga Kami tidak akan tinggalkan seorang pun dari mereka."
(al-Kahfi:47)

ALAM MAHSYAR
"Mereka diddedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka berada dalam alam barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat) : Masukanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya!"
(Ghaafir: 46)

ALAM SYURGA ATAU NERAKA
"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya."
(Ali Imraan:185)