Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

28 Julai 2009

Cabaran Aku Bersama Islam

Sekadar ingin berkongsi pengalaman sebagai seorang insan kerdil yang berhijrah dari seorang jahiliah kepada agama Islam yang benar di sisi Allah.

Sememangnya pelbagai persediaan yang perlu dipersiapkan pada diri. Bukan boleh main terjah gitu aje...Ini kerana, soal beragama adalah 'mandatori'. Bukan boleh dibuat main dan dicuba-cuba.

Berikut adalah beberapa persoalan, isu, dan gangguan yang perlu ditangani untuk berhijrah bersama Islam:

1/ Tentangan Keluarga - Ini adalah masalah pertama yang memeningkan manusia sama ada hendak meneruskan niat memeluk Islam atau sebaliknya. Sama ada takut dibuang oleh keluarga atau hendak menjaga hati ahli keluarga. Memilih sesuatu yang baik pasti ada cabarannya. Anda perlu berani! Jangan peningkan kepala anda. Teruskan niat bersama Islam, InsyaAllah Allah akan memudahkan langkah yang seterusnya. Sesungguhnya, Allah bersama-sama kita walau di mana kita berada. Yakin sepenuhnya, dan bertawaakal sepenuh hati pada Allah.

2/ Pelajari ilmu Islam - Sanggupkah belajar perkara baharu? Ya, anda mesti dan wajib jika ini keputusan anda. Islam bukan boleh ikut suka-suka. Ada peraturan (hukum) yang perlu dipatuhi dalam amalan seharian sama. Contoh, nak sembahyang, ada caranya. Perlu belajar. Tak susah. Yang penting ada keinginan hendak belajar. Ini bukan satu beban tetapi satu nikmat yang tidak ada pada orang belum Islam. Yang penting kita ikhlas semasa melakukannya.

3/ Adat nenek moyang ? - Tak perlu lakukan dah. Guna acuan Islam sepenuhnya. Islam ni lengkap dah...tak perlu ikut adat-adat rekaan manusia. Manusia pun Allah yang cipta. Ikut lah perintah Pencipta! Bukan nenek moyang yang cipta kita!

4/ Aurat - Kena tutup! Setelah belajar nanti, tahulah batasannya. Mana yang boleh dilihat? Mana yang tak boleh dilihat? Siapa yang boleh lihat? Dan ingat...jangan ikut 'orang'! Kadang-kadang orang tak betul. Ikutlah peraturan yang telah ditetapkan oleh Islam sepenuhnya.

5/ Makan minum - Ada yang boleh dan ada yang tak boleh dimakan. Yang pasti, makanan yang dibenarkan adalah yang baik untuk badan kita sebagai manusia. Yang tak dibenarkan tu sudah pasti ada mudaratnya.

6/ Hubungan dengan ibu bapa dan ahli keluarga - Tolong jaga! Jangan putuskan silaturrahim. Tunjukkan akhlak yang baik kepada seluruh ahli keluarga kita. Walau kita berlainan agama, namun mak tetap mak...bapa tetap bapa...

7/ Baca al-Quran - Belajar...belajar...dan terus belajar. InsyaAllah boleh baca. Satu nikmat yang saya pun tak reti nak cerita. Sungguh menakjubkan! Budak kecik pun boleh baca...hang yang tua takkan tak boleh! Jangan malu untuk belajar dari yang berilmu.

8/ Masyarakat sekeliling - Jangan malu orang nak kata apa. Mulut manusia memang kita tak mampu untuk tutup. Biarlah dia nak kata apa. Bangsa keturunan tak boleh diubah. Jangan malu anda orang cina, india, iban, bidayuh, kadazan, orang asli dan sebagainya. Islam untuk semua dan bukan khusus untuk satu bangsa sahaja. Macam saya, saya akui saya adalah Iban Muslim!

9/ Gaya hidup - ubah gaya hidup! Jika bercanggah dengan kehendak dan standard Islam, maka jangan berlengah lagi...tinggalkan. Kalu dulu bangun pagi ikut suka, sekarang...bangun awal untuk solat subuh.

Apa lagi ya?... Banyak lagi. Tapi untuk kali ini, cukup sekadar ini dulu...sekadar ingin mengingati sejarah diri dan boleh dikongsi dengan yang sudi.

Aku bahagia hidup sebagai seorang Muslim.

1 Pandangan:

seekers berkata...

satu peringatan dan nasihat yang berguna..terima kasih.sekurang-kurangnya ada panduan...teruskan usaha dan niat murni anda..