Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

13 Julai 2009

Head Hunter...Antu Pala...Tengkorak Musuh...



Apa dia ni??? Ini adalah tengkorak manusia yang masih ada di rumah panjang saya. Tinggal 5 biji sahaja lagi, dulu banyak...tinggal yang ini sahaja, selebihnya kena curi.

Dari mana dapat? Bukan saya yang dapat. Nenek moyang terdahulu...Zaman 'potong kepala' atau "Head Hunter"...Parang yang digunakan semasa zaman itu juga masih disimpan oleh bapa saya. Dulu pernah 'orang putih' datang rumah nak beli parang tersebut dengan harga RM1000 (sekitar tahun 70-an), tapi bapa saya kata 'Not For Sale'...

Terlupa pula saya untuk rakamkan gambar parang tu...Menurut orang dulu-dulu, tengkorak-tengkorak (org Iban panggil 'antu pala') ini melambangkan kekuatan zaman mereka. Siapa yang handal bertarung, maka mereka dapat membawa tengkorak2 ini balik dari medan peperangan.

Zaman dulu, mereka bermusuh-musuhan di antara satu sama lain. Dengan itu, beberapa siri peperangan tercetus. Perbuatan menyerang musuh ke rumah panjang musuh dipanggil sebagai "ngayau". Pada zaman ini sudah tidak ada lagi perbuatan-perbuatan seperti itu. Jika ada, sudah pasti akan didakwa melalui sistem perundangan yang ada.

Janganlah tuan/puan takut untuk datang ke rumah panjang. Ini cuma bingkisan kisah silam masyarakan Iban.

0 Pandangan: