Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

20 November 2009

TETAMU IM YANG DIHORMATI

Tidak ada alasan melainkan baculnya seorang aktivis yang bersembunyi di sebalik nama. Iban Muslim pun bersembunyi di sebalik nama? Tidak...Iban Muslim adalah seumpama tuan rumah dan senang disebut kepada Tuan Punya Blog.

Maka wajiblah bagi tetamu-tetamu yang datang bertandang memperkenalkan diri agar nampak dari segi kesopanannya dari aspek kemanusiaan. Kalau pintu rumah anda diketuk oleh orang yang tidak memperkenalkan diri dan bercakap sesuatu kepada anda, apa anda nak kata?

Iban Muslim(IM) tidak sekali berselindung di sebalik nama. Jelas sekali emel itu dihubungi 25 hours...

Jangan kita jadikan alasan Malaysia sebagai negara yang menutup pintu kepada orang Kristian untuk menyebarkan dakyah mereka. Gereja yang ada di setiap negeri adalah buktinya. Kes Lina Joy yang murtad juga boleh diambil sebagai contoh.

Mengapa IM suka memberi respon terhadap tetamu tanpa nama nih...?

Saya sebagai Muslim wajib memberikan ilmu Islam yang benar ini kepada sesiapa sahaja. Jika tidak, kita sebagai seorang Islam akan ditanya dan dipersalahkan oleh golongan 'belum Islam' ini di hari akhirat kelak kerana tidak mengajak dan berdakwah kepada mereka agar kembali kepada agama yang benar yakni Islam.

Namun begitu, saya sebagai seorang Islam diajar agar menghormati tetamu yang hadir bertamu tanpa mengira anda Islam, Kristian, Hindu, Budha, Free Thinker, atau apa sahaja anutan agama.

Maka, usah menyalahkan Malaysia! Kerana anda perlu bersyukur kerana masih lagi tinggal di Malaysia.

Kalau ia pun Malaysia halang...Kenapa? Kerana orang yang melarang itu tahu bahawa Islam adalah agama rasmi di Malaysia, dan Islam lah agama yang BENAR dan menjadi penyelamat kepada kita di dunia mahupun di akhirat jika diikuti setiap ajarannya.

0 Pandangan: