Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

11 Oktober 2009

1.57 BILLION MUSLIM

Foto: PDKM


Foto: BBC
Suburnya agama-Mu ya Allah... menurut kajian yang dibuat oleh Pew Forum on Religion & Publi Life (klik di sini) terdapat 1.57 Bilion umat Islam bertaburan di atas muka bumi Allah ini. Ini bersamaan dengan 23% daripada keseluruhan penduduk dunia yang berjumlah 6.8 bilion hari ini.

Kajian itu menggambarkan bahawa;

"... While Muslims are found on all five inhabited continents, more than 60% of the global Muslim population is in Asia and about 20% is in the Middle East and North Africa. However, the Middle East-North Africa region has the highest percentage of Muslim-majority countries..."

Kajian tersebut dibuat di seluruh 232 buah negara di dunia.

Bacaan lanjut (di sini), (di sini).

Iktibar dan renungan untuk kita semua...betapa ramainya saudara seagama kita bertebaran di atas muka dunia ini. Kesatuan amat dituntut agar memastikan keutuhan dan kekuatan Islam mencapai zaman kegemilangannya seumpama zaman Nabi s.a.w, nabi-nabi yang lain, serta khalifah-khalifah yang terdahulu.