Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

23 Februari 2009

Sah! Undang-undang Islam yang terbaik

Petikan daripada Malaysiakini:

Pengerusi DAP Karpal Singh mahu undang-undang lebih tegas terhadap pencerobohan hak peribadi, terutamanya selepas penyebaran gambar bogel AhliDewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Bukit Lanjan, Elizabeth Wong.

Katanya, hukuman bagi pencabulan hak peribadi mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan-kesalahan Kecil 1955 yang memperuntukkan denda tidak melebihi RM100, adalah satu penghinaan kecerdikan mana-mana orang.

"Denda itu tidak pernah dinaikkan meskipun selepas hampir 54 tahun Ordinan Kesalahan-kesalahan Kecil ini termaktub. Ini amat menghairankan," katanya dalam satu kenyataan, lapor Bernama


Ulasan saya:

Apalah yang menghairankan...setakat itulah undang-undang buatan manusia. Sampai bila-bila tidak akan sesuai dengan perubahan masa dan keadaan. Dah lama dah para ulama kita menggesa agar Undang-undang Islam dipraktikkan atau digunapakai. Inilah dia bukti yang jelas di depan mata. Sampai bila kita asyik pinda, dan pinda, dan terus pinda... Tiada kesudahannya. Buka mata, buka minda, moga beroleh hidayah.