Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

25 Februari 2009

Gaza

Senikata lagu 'Song For Gaza' amat menyentuh hati dan perasaan. Sempena ceramah oleh Dr. Hj. Jamnul Azhar Mulkan kelmarin yang berkisar kepada pengalaman sebenar beliau di bumi Gaza baru-baru ini (24.02.2009). Pelbagai kisah yang beliau bawakan berkaitan gambaran pengalaman beliau selama hampir seminggu di sana.

Pelbagai foto-foto yang amat menyayat hati apabila melihatnya. Kanak-kanak yang tidak berdosa dibunuh sewenang-wenangnya oleh askar-askar pengganas yahudi. Foto-foto yang beliau tayangkan sememangnya tidak dapat kita lihat di akhbar-akhbar mahupun di laman internet.

Diceritakan bagaimana mayat syuhada-syuhada yang syahid 3, 4, 10 hari masih segar dan berdarah apabila dituntut ahli keluarga untuk pengkebumian, seakan-akan sedang tidur, dan tidak busuk. Jelaslah janji Allah berkaitan para syuhada.

Ramai yang terpaksa dipotong kaki, tangan akibat serangan tersebut. Bahan letupan yang yahudi gunakan mengandungi bahan yang terlarang, di mana bahagian-bahagian badan yang luka akan terus terbakar dan sukar untuk dipadamkan. Sedih melihatnya.

Kesempatan itu juga mereka dibawa menziarah rumah anak Yatim di sana. Daif keadaan, tidak cukup bahan makanan. Tempat teduh kanak-kanak yang kehilangan ibu dan bapa. Sayu menatap foto yang ditayangkan.

Satu lagi kisah, iaitu berkaitan suburnya dan indahnya bumi Gaza, berhampiran Laut Mediteranean. Anggur, kurma, dan ada bendang. Namun di sebelah jajahan Yahudi buminya kontang seakan-akan tumbuh-tumbuhan menyampah melihat perangai mereka yang lebih teruk daripada binatang. Semasa di sana, beliau ceritakan bagaimana hujan yang turun hanya di bumi Gaza, betul-betul ikut sempadan dengan tanah rampasan yahudi, di sebelah Yahudi hujan tidak turun. Allah maha Kaya, maha Mengetahui, Maha Adil. Beliau sendiri pun tidak tahu nak labelkan Yahudi ini sebagai apa. Terlalu jahat dan kejam. Hinggakan kanak-kanak yang sedang menyusu ditembak.

Sama-samalah kita terus berdoa dan menyumbang apa yang termampu untuk saudara-saudara kita di Gaza. Boikot yang sepatutnya diboikot dengan penuh iltizam.