Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

2 Disember 2009

DETIK TERBAIK DALAM HIDUPMU...

"Sebaik-baik saat dalam hidupmu, ialah saat-saat di mana engkau merasa dan mengakui keperluanmu, dan kembali kepada adanya kerendahan dirimu."

[Syaikh Ibnu Atho'illah dalam Kitab Al-Hikam]
Sebaik-baik saat dalam masa hidupmu, ialah saat ingat kepada Tuhan dan putus hubungan dengan segala sesuatu yang lainnya. Iaitu pada saat merasakan benar-benar keperluanmu kepada Tuhan.
Sedang segala sesuatu yang lain tidak dapat menolong meringankan keperluanmu. Dan pada saat tidak ada pandangan yang lain dari Allah, maka pada saat itu murnilah pengertian tauhidmu kepada Allah.