Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

13 Januari 2010

SIFAT YAHUDI

Maka dengan sebab mereka mencabuli perjanjian setia mereka, Kami laknatkan mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu (tidak mahu menerima kebenaran). Mereka sentiasa mengubah Kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitab Taurat dengan memutarnya) dari tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya dan engkau (wahai Muhammad) sentiasa dapat melihat perbuatan khianat yang mereka lakukan, kecuali sedikit dari mereka (yang tidak berlaku khianat). Oleh itu, maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalannya. [Al-Maidah]
Mafhum ayat Allah di atas menggambarkandengan jelas berkaitan sifat Bani Israil atau Yahudi yang ada sehingga hari ini. Allah dengan jelas dan tegas memberi amaran kepada kita berkaitan perangai orang Yahudi yang begitu ingkar terhadap perintah Allah. Perbuatan mereka yang khianat terhadap agama Allah begitu jelas sehingga ke hari ini hinggakan bumi suci Palestin terus-terusan diganggu dan dicabuli oleh mereka.
Amatlah sedikit daripada mereka yang tidak melakukan khianat...Sesungguhnya Allah Maha penerima taubat...
Awas...jangan sampai sifat yang ada pada puak Yahudi ini ada pada diri kita...Dan, jangan sampai kita mengikuti jejak langkah mereka yang mengubah hukum Allah yang ada pada Taurat...seumpama orang-orang Nasrani yang mengubah Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa a.s. Jika kita masih membangkang hukum yang terkandung dalam al-Quran, dan tidak menegakkan al-Quran sebagai panduan utama dalam kehidupan terutamanya dalam konsep kenegaraaan (perlembagaan, undang-undang), amaran Allah amat jelas.
Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang menyesal di hadapan Allah kelak...
Jangan kita ikut perangai orang Yahudi dan Nasrani...Dan, Orang Yahudi dan nasrani itu tidak akan mengiktiraf Islam sebagai agama yang benar sehingga hari kiamat. Yang pasti, Islam agama yang benar. Berpegang teguh kita pada tali Islam ini.
Ini bukan catatan seorang ustaz, tetapi sekadar catatan seorang mualaf...

0 Pandangan: