Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

8 Januari 2010

ALLAH TAALA DIGUNA ORANG KRISTIAN...LAMA DAH...

Mengapa baru sekarang baru 'berkokok'? Ini isu lama. Ini isu lapok. Adakah ia sekadar satu medan pertarungan untuk mencari siapa juara di antara juara?

Secara peribadinya, saya pun tidak suka nama yang mulia 'ALLAH TAALA' disalahguna oleh siapa sahaja sama ada oleh orang bukan Islam, dan lebih parah lagi oleh orang Islam sendiri.

Pengalaman saya selaku insan kerdil yang pernah 'beragama' Kristian pada zaman jahiliyah dulu, seingat sayalah...Perkataan Allah Taala ini telah lama digunakan. Di rumah panjang saya ada lagi 'kitab-kitab' berkaitan agama Kristian yang mana terdapat perkataan Allah Taala digunakan di sana-sini. Malah, dalam versi bahasa Iban pun ada! "Surat Sembiang"..."Perjanjian Baru" atau dalam Bahasa Iban dipanggil "Penyangup Baru"..."Bup Kudus"... Alhamdulillah, ada yang telah di 'ban'...Namun, tulisan-tulisan tersebut masih berselerakan di sana-sini dan boleh dibaca oleh sesiapa sahaja. 'Ban' hanya pada nama, realitinya, sejauh mana penguatkuasaan?

Itulah kita orang Malaysia. Kita mudah lupa. Adakah isu ini hanya sengaja dimainkan oleh pihak-pihak tertentu untuk menjadi juara politik? Jika kita kaji dan renung kronologi masalah ini secara ringkas, kita dapati pihak penguasa seolah-olah sengaja membiarkan akhbar 'Herald: The Catholic Weekly' tersebut memenangi kes di mahkamah kerana membiarkan seorang hakim non-muslim menghakimi kes tersebut. Sudah tak ada hakim Islam di Malaysia?

Yang penting, kita sebagai umat Islam perlu sedar bahawa kita perlu lebih sensitif dengan orang Islam yang tidak mengamalkan Islam lebih dari itu. Dan, kita perlu juga lihat diri kita, adakah Islam ini benar-benar diletakkan di tempat yang tertinggi di dalam negara kita atau sekadar tertulis agama rasmi sahaja dalam perlembagaan tetapi tidak dijadikan sebagai perlembagaan? Dan, banyak lagi persoalan yang perlu kita tanyakan pada diri orang Islam.

Sekali lagi saya tegaskan, saya tetap yakin bahawa Allah Taala tuhan yang satu. Tuhan yang mentadbir sekalian alam. Tuhan bagi semua makhluk. Tuhan yang perlu disembah oleh semua makhluk. Agama yang benar di sisi Allah Taala hanyalah Islam. Selain daripada Islam, jika kamu ingin menggunakan nama Allah Taala dengan ketauhidan yang salah daripada hakikat yang sebenar (selain Islam), tunggulah balasan yang sangat pedih di akhirat kelak.