Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

29 Januari 2009

Catatan Spontan

1 Safar 1430 H. Cepat sungguh masa berlalu. Yang berlalu tidak mungkin undur walau sedetik. Terfikir sejenak, mengapa umat Islam lemah dari hari ke hari. 1.5 billion umat Islam seluruh dunia seakan-akan pemerhati yang setia terhadap kekejaman Yahudi terhadap saudara seagama di Palestin. Yahudi hanya 14 Juta seluruhnya. 7 juta di Israel (Tanah umat Islam yang dirampas).

Akhir Zaman.

Mungkin kita merasa selesa. Tidak pernah rasa susah. Tidak pernah hayati apa erti perjuangan. Tidak pernah melalui cabaran. Lahir sahaja ke dunia, kita sudah Islam. Pernah atau tidak kita terfikir, jika mak dan ayah kita bukan orang Islam, bila kita nak bertemu hidayah Islam? Bagaimana pula dengan saudara-saudara mualaf. Kita dah Islam, mak, ayah, adik-beradik, saudara mara bila lagi? Apa kerja kita sebenarnya?

Sememangnya hidayah itu datang dari Allah, kita hanya mampu berusaha untuk mendapatkan hidayah itu. Teruskan istiqamah dalam meniti hari bersama Islam.

0 Pandangan: