Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

26 Mac 2009

Wanita Hari Ini


Inilah gelagat penyokong-penyokong wanita apabila pemimpin sokongan mereka memenangi "Amanah".

Menjerit, terpekik, terlolong... Inikah sifat sebagai seorang kaum Hawa? Kelembutan kaum hawa tidaklah perlu dikikis dan terus dikikis. Kurang manis kalau begitu. Jika diikut adab sopan, budi bahasa orang Melayu pun, kalau nak ketawa jangan la sampai terbahak-bahak, inikan pulak menjerit-jerit. Kalau hendak zahirkan "kesyukuran", ucapkan rasa syukur tersebut dengan cara seorang wanita. Kalau menguap pun, kita dituntut untuk menutup mulut...takut syaitan masuk.

Anda nilai lah sendiri. Saya hanya menulis dan mencatat. Kalau ini yang terbaik kita corakkan dalam masyarakat hawa di negara kita, anda sokonglah...anda sanjunglah... kalau sebaliknya, anda fikirlah sendiri.

***yang mahal...jambulnya pak...