Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

11 Mac 2009

Jamak dan Qasar

Catatan Sempena Kuliah Subuh yang disampaikan oleh Ustaz Mutalib Maarof di Madrasah An-Nandhoh, Kubang Semang, Pulau Pinang. (8 Mac 2009, Ahad)- Kitab Sairus Salikin.

Catatan:
  • Solat secara jamak dan qasar bagi dua waktu solat (Zohor dan Asar, Maghrib dan Isya’) adalah fardhu dalam keadaan musafir dengan syarat musafir tersebut atas tujuan yang baik (bukan tujuan maksiat) dan jarak perjalanan yang ditempuhi adalah melebihi 2 marhalah (melebihi 91 km). Maknanya di sini, seseorang yang bermusafir boleh solat Zohor dan Asar atau Maghrib dan Isya' pada satu waktu. Jika solat secara jamak takhdim, maka solat tersebut perlulah dikerjakan pada waktu zohor (untuk solat zohor dan asar), dan pada waktu maghrib (untuk solat maghrib dan isya').
  • Erti yang mudah kita fahami bagi istilah 'jamak' adalah melakukan dua waktu solat dalam satu waktu. Contohnya seperti yang telah diterangkan di atas. Manakala istilah 'qasar' adalah kita memendekkan bilangan rakaat solat daripada empat rakaat kepada dua rakaat. Qasar hanya boleh dilakukan bagi solat zohor, solat asar, dan solat isya' sahaja.
  • Syarat boleh Jamak ini juga sekiranya musafir itu selama 3 hari tidak termasuk perjalanan pergi dan balik. Sekiranya seseorang itu sudah tahu akan tinggal selama seminggu (lebih 3 hari) di sesuatu tempat, maka dia hanya boleh mengerjakan solat secara jamak semasa dalam perjalanan, dan setelah sampai di tempat yang dituju dia tidak boleh mengerjakan solat secara jamak.
  • Ini merupakan satu kemudahan yang diberikan oleh syarak kepada orang yang bermusafir.
  • Solat secara jamak ini boleh dikerjakan sama ada secara jamak takhdim ataupun secara jamak takhir.
  • Seseorang yang bermusafir itu boleh mengerjakan solat secara jamak dan qasar setelah keluar dari rumahnya(keluar dari kawasan kampung/perumahan), walaupun belum cukup 2 marhalah perjalanan. Dengan syarat, perjalanan yang bakal dituju melebihi 2 marhalah. Sebagai contoh, perjalanan yang baru ditempuhi oleh seseorang yang bermusafir hanya baru 10 km, dia boleh berhenti di mana-mana masjid atau surau untuk bersolat secara jamak dan qasar walaupun belum mencukupi 2 marhalah perjalanan.
  • Sekiranya setelah selesai solat, tiba-tiba ada masalah yang memerlukan seseorang itu patah balik ke rumahnya, maka tidak perlu dia untuk solat semula (Contoh: Jika sudah mengerjakan solat secara jamak takhdim pada waktu zohor, maka dia tidak perlu solat semula untuk Solat Asar).
  • Bagi perjalanan yang melebihi 3 marhalah (136.5 km) seseorang yang bermusafir itu amat-amatlah dituntut mengerjakan solat secara jamak dan qasar. Pahala yang Allah Taala sediakan lebih besar jika dibandingkan dengan solat secara tamam (biasa).
  • Syarat penting bagi Solat secara Jamak Takhdim
    i. Solat tuan punya waktu dahulu. Contohnya, pada waktu maghrib, perlu solat maghrib dan disusuli solat isya’.
    - bagi solat maghrib, boleh mengikut imam biasa (imam yang bermukim), selepas itu tambah 2 rakaat untuk solat isya’.
    ii. Ada diniatkan jamak dengan solat yang berikutnya. Boleh diniatkan dalam hati di mana-mana bahagian solat, yang penting sebelum memberikan salam.
    iii. Solat yang kedua perlulah terus dilakukan selepas memberikan salam pada solat yang pertama.
    iv. Kekal dalam musafir.
  • Menurut ustaz, kita boleh mengerjakan solat secara jamak di kampung sendiri/tempat lahir kita (rumah ibu bapa) sekiranya kita tidak tinggal di situ dan sampai bila-bila tidak ada rancangan atau biat untuk menetap di situ suatu hari nanti. Ini khusus bagi kita yang bekerja di luar/merantau yang balik ke kampung pada waktu-waktu tertentu sahaja. Ustaz menerangkan dengan memberikan contoh, sekiranya di dalam perancangan hidupnya apabila sudah pencen seseorang itu ingin kembali ke kampung, maka solat jamak ini tidak boleh dikerjakannya di kampung.
  • Bagi solat secara jamak takhir, kita perlu berniat untuk mengerjakan solat secara jamak takhir pada waktu maghrib atau zohor.
  • Kekal dalam keadaan musafir semasa mengerjakan solat tersebut. Bagi solat secara jamak takhir, Ustaz menasihatkan agar jangan berniat terlalu awal, dan boleh berniat di akhir waktu. Ini adalah kerana, sekiranya kita berniat terlalu awal, dan tiba-tiba sampai di rumah sebelum habis waktu zohor atau maghrib, dan kita sampai di rumah dalam keadaan masih kekal dengan niat jamak takhir, agama amat melarang. Caranya adalah, sekiranya sampai awal, perlu solat sebelum sampai di rumah secara jamak takhdim. Ini dibolehkan oleh syarak.
  • Bagi solat secara jamak takhir, persoalan timbul, "Solat mana yang ingin dikerjakan dahulu?". Banyak pendapat para ulama. Menurut ustaz, boleh mana-mana waktu didahulukan. Terpulang. Dalam solat jamak takhir ini tidak disyaratkan tertib seperti mana solat secara jamak takhdim. Dan juga tidak disyaratkan berturut-turut dan boleh ada senggang waktu, berbeza dengan solat secara jamak takhdim.
  • Bagi solat secara jamak takhir ini juga, selepas memberikan salam bagi solat yang pertama, kita boleh berwirid walaupun panjang. Jamak Takhir tidak sama dengan jamak takhdim tadi. Jarak atau sela masa solat yang pertama dengan solat yang kedua boleh dalam sela masa yang lama dan yang penting kekal dalam musafir dan kekal dalam waktu solat tersebut (waktu asar atau isya’).
    - Sebagai contoh, sekiranya kita terleka dan terus memandu kereta sampai di rumah dalam keadaan belum solat walhal sudah berniat untuk solat secara jamak takhir, kita boleh kerjakan solat asar dan isya’ seperti biasa, dan solat zohor dan maghrib niat qada’. Kita perlu bertaubat kerana dalam kes ini kita dikira berdosa.

    Sekadar itu yang saya catatkan sepanjang kuliah subuh berkenaan. Wallahualam.