Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

5 Mac 2009

Akar Menjunam Ke Bumi, Cabang Munjulang Ke Langit

Catatan yang sempat dicatat sepanjang kuliah dhuha oleh Ustaz Ahmad Yahya di Masjid Pelubang, Jitra 27 Februari 2009 (Jumaat) yang lalu dalam huraian beliau berdasarkan Tafsir Nurul Ihsan (Surah Ibrahim: 24-27) dan Perisai Bagi Mukhallaf;

1. Kalimah yang terbaik di atas muka bumi ini adalah kalimah syahadah "Laa Illaha illallah". Diumpamakan seperti sepohon pokok yang baik, di mana akarnya menjunam masuk ke bumi, dan cabang-cabangnya menjulang ke langit.

2. Kalimat tauhid ini terdiri daripada 2 unsur iaitu,

i. La illaha - dengan bersungguh-sungguh menafikan
ii. illallah - memperkukuhkan "la illaha" tadi bahawa hanya Allah sahaja yang layak disembah. Tiada tuhan lain selain Nya!

  • Gabungan unsur positif dan negatif ini menurut beliau apabila digabungkan akan menghasilkan sesuatu (tenaga) yang kukuh. Umpama dalam medan magnet, gabungan unsur positif dan negatif akan menghasilkan satu tenaga yang boleh menggerakkan sesuatu motor untuk dimanfaatkan di dalam kehidupan seharian manusia.
  • Beliau turut mengumpamakan bahawa contoh pohon yang serbaguna adalah pokok kelapa, di mana batangnya boleh dibuat titi, lantai rumah kalau dibelah, buahnya muda atau tua ada manfaat masing-masing, hingga lah ke daun dan lidinya.
  • Begitulah keadaannya jika iman terpasak kukuh di dalam diri manusia. Walau apa jua rintangan yang datang, pasti kita dapat bertahan kerana seluruh jiwa dan jasad kita mantap dan sentiasa segar dengan iman Islam.

3. Pada zaman ini, adalah sesuatu yang boleh dianggap pelik apabila manusia yang cerdik pandai dengan ada sijil, diploma, ijazah, sarjana, PHD, dan pelbagai anugerah serta pengiktirafan yang diperolehi terhadap kepandaiannya tetapi masih menyembah berhala-berhala yang tidak mungkin dapat memberi apa-apa manfaat kepada penyembahnya.

4. Menurut beliau lagi, seseorang yang berjuang Islam tidak perlu untuk bercakap banyak. Dengan memberi contoh kepada Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang modal perjuangannya cuma 6 perkara iaitu iman-Islam, dosa-pahala, dan syurga-neraka. Inilah yang sering diulang-ulang dalam mana-mana majlis yang dihadirinya dan menjadi kekuatan dalam perjuangan menegakkan Islam di atas muka bumi.

Sekadar itu yang sempat saya catatkan sepanjang majlis ilmu tersebut sebagai refresh keimanan dalam diri. Wallahualam.