Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

21 Mac 2009

Sukan dan Islam

Hari ini agak keletihan kerana seharian berada di dalam dewan sebagai pemerhati kejohanan sukan sepak takraw pelajar. Sepanjang majlis, sambil memerhati, menonton, dan akhirnya terfikir di dalam diri dan terdetik satu pertanyaan dan pengharapan yang sekelian lama terpendam di lubuk hati.


Bilakah agaknya sukan di Malaysia ini lebih Islamik?


Makna mudah bagi Islamik dalam konteks ini adalah apabila peserta yang terlibat dalam apa jua acara sukan dari peringkat yang paling rendah sehinggalah menyertai apajua pertandingan sukan peringkat tertinggi di dalam dunia ini, di mana rakyat Malaysia yang menyertai acara sukan tersebut (khusus dan utama kepada orang Islam) menutup aurat.

Satu ketika yang belum begitu lama, saya pernah memangku sebentar tugas sebagai Pegawai Sukan. Dalam satu mesyuarat Majlis Sukan, saya telah nekad untuk mencadangkan agar pelajar beragama Islam yang menyertai apa jua acara sukan diwajibkan untuk menutup aurat. Bagi yang non-Muslim saya cadangkan sekadar digalakkan (ikut suka).

Seingat saya, dalam mesyuarat tersebut 99.1% adalah orang Melayu Islam, yang lebihnya saya, Iban Muslim. Pendek kata 100% Islam. Ada di kalangan pegawai sukan tersebut yang menyokong. Tetapi bukan semasa cadangan itu dibuat, cuma membisikkan sokongan kepada saya setelah selesai mesyuarat. Takut kot...bacul!

Episod yang paling menyedihkan, respon daripada pengerusi mesyuarat pada masa itu. Ya...orang besar. Bertaraf pemimpin bagi yang dipimpin. Ada pengaruh dalam majlis tersebut. Saya orang kerdil sahaja. Cadangan saya itu umpama menjolok sarang tebuan!

Dia kata, "Kita jangan lupa, di luar sana banyak pertubuhan-pertubuhan (baca NGO) yang mengintai-ngintai. Ini isu sensitif. Sukar dilaksanakan. Susah. Payah."... dan pelbagai 1001 alasan lagi yang diberi sebagai tanda tidak setuju. Disokong pula dengan seorang pegawai dari HQ yang menceritakan pengalamannya memimpin pasukan bolasepak peringkat ini dan ini. Semuanya ke arah tidak setuju dengan cadangan tadi.

Lantas, di tengah-tengah kepanasan isu tersebut, saya cuba menjelaskan kaedah. Kaedahnya adalah, kita cuma letakkan di dalam syarat-syarat pertandingan. Yang muslim wajib tutup aurat, dan yang non-muslim cuma digalakkan (tak wajib, cuma sopan). Saya menjelaskan lagi bahawa perkara ini adalah bertujuan agar pelajar tersebut kita didik untuk bersukan cara Islam. Yang nampak jelas adalah soal aurat! Itu tujuan saya. Lagipun saya katakan bahawa kami di zon utara (Perlis, Kedah, Pulau Pinang) sudah mencuba untuk menguatkuasakan kewajiban menutup aurat bagi pelajar Muslim dalam pertandingan bola sepak di peringkat zon utara. Ternyata berhasil. Malah yang non-muslim turut menutup aurat mereka. Kan cantik kalau begitu!

Namun, cadangan tersebut tidak diambil peduli hinggalah hari ini. Walaupun usul saya itu boleh dikatakan tidak berjaya, namun jauh di sudut hati kecil ini mengatakan bahawa..." Ya Allah, aku sudah mencuba untuk menegakkan satu daripada beribu kewajipan di dalam agamamu, namun aku tidak berdaya. Aku tewas dengan manusia yang lebih takutkan manusia daripadaMu..."

Oleh kerana tidak pernah ditegaskan penguatkuasaan menutup aurat ini, maka perkara mendedahkan aurat semasa bersukan ini sudah menjadi kebiasaan di mana-mana. Malah, kalau hendak menjadi pengadil bola sepak yang berlesen, anda mesti memakai seluar pendek dan tidak boleh berseluar panjang atau menggunakan seluar yang menutup sehingga di bawah paras lutut. Ramai yang redha. Kalau tak percaya, perhatikanlah seluar yang pengadil bola sepak pakai di tengah padang.

Inilah rencah kehidupan yang perlu kita lalui. Walaupun sakit mata memandang, namun tanyalah diri kita; siapa kita yang mampu mengubah semua ini?