Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

3 Mac 2009

Air Mata Demokrasi

Sahaja catatan ini dibuat bagi mengambil bahagian dan rasa terpanggil dalam isu yang berlaku di Negeri Perak.

Apa lagi yang dimahukan oleh pihak kerajaan "baharu"? Kenapa perlu takut sekiranya merasakan diri sebagai pemerintah di Negeri berkenaan. Bersidanglah kerana tanggungjawab anda kepada rakyat adalah untuk bersidang bagi membincangkan bagaimana menguruskan keperluan rakyat. Speaker DUN yang masih sah mengajak kepada sidang kenapa polis dan FRU anda wakilkan untuk rakyat.

Hanya kerana tuan speaker daripada pihak yang bertentangan dengan tuan-tuan, semuanya dikatakan tidak sah. Beginilah keadaannya, umpama tuan-tuan sahaja yang betul. Orang lain tidak betul. Maka, ada betulnya saranan Presiden PAS agar konsep negara tanpa pembangkang di negara ini. Kerananya, pembangkang sentiasa berada di pihak yang negatif pada pandangan Kerajaan Malaysia. Dengan negara tanpa pembangkang, harapan perpaduan semakin utuh bagi membina sebuah negara yang mantap.

Ataukah mungkin kerajaan sekarang ini terlalu rapuh? Tambah pula beberapa ADUN yang digantung dan perasaan takut ditumbangkan menyebabkan jalan ini yang dipilih. Ada cadangan bubar DUN, silalah. Kalau tidak, masalah ini akan terus berlarutan entah sampai bila.

Apa erti demokrasi sebenarnya sekiranya perkara yang sebegini berlaku di negara ini. Wajarkah saya katakan bahawa demokrasi dalam tangisan. Tiada ertinya lagi. Tersemban menyembah bumi. Saya katakan begitu kerana suatu sidang yang sah menurut ahli akademik yang arif dalam bidang politik tetapi masih ada pihak yang menafikannya.

Inilah air mata demokrasi!