Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

8 April 2009

Kabinet yang tak muncul-muncul


Sehingga ke jam ini masih belum ada pengumuman berkaitan kabinet bari MR.PM-6. Faktor kekalahan yang ke-seterusnya dalam PRK semalam kemungkinan memberi kesan di dalam pertimbangan beliau untuk memilih 'bos' kepada kementerian-kementerian yang ada.


Awal-awal lagi MCA (baca di sini) menyatakan tidak bersetuju dengan pengumuman barisan kabinet yang bakal diumumkan oleh PM berkenaan.


Diberitakan juga, MR.PM-6 ini bakal membuat pertimbangan yang teliti berkaitan wakil-wakil daripada Kepulauan Borneo di dalam menganggotai barisan kepimpinan tersebut.


Apa-apa pun, kita tunggu dan lihat. Siapa yang kekal? Siapa yang disingkirkan? Siapa yang baharu? Kementerian mana yang kekal? Kementerian mana yang dimansuhkan? Kementerian mana yang digabungkan? atau Kementerian mana yang baharu diwujudkan? Atau sekadar dijenamakan semula? Orang-orang yang bakal dilantik menerajui setiap kementerian adalah pemegang amanah rakyat Malaysia keseluruhannya. Mampukah parti pemerintah menyediakan barisan pemimpin yang 'berwibawa'?, atau masih sama pada takuk yang lama?


Setuju atau tidak, kita terpaksa akur. Tidak ada opsyen. Cuma kita boleh memilih sama ada redha atau sebaliknya...