Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

17 April 2014

AKU PENDOSA...

"Dan tinggalkanlah kamu dosa yang nyata dan yang tersembunyi. Kerana sesungguhnya orang-orang yang berusaha melakukan dosa, mereka akan dibalas dengan apa yang mereka telah lakukan." 

[Al-Anaam: Ayat 120]


Berwaspadalah wahai diri...tatkala berpijak seinci demi seinci di atas bumi Ilahi ini. Diri ini manusia kerdil. Tiada apa-apa. Lemah. Daripada tiada kepada ada. Akhirnya destinasi PASTI adalah keMATIan. Matinya manusia, tertutuplah ruang dan peluang untuk mengaut saham akhirat yang amat diperlukan untuk setiap daripada kita di sana nanti, di saat manusia berebut-rebut untuk memiliki sijil premium untuk menikmati kenikmatan dunia. Sebelum nyawa menerjah ke halkum, sama-sama kita berusaha untuk memurnikan diri menjadi insan yang cemerlang pada pandangan Sang Pencipta. Perhatian Ilahi adalah priority...Perhatian hamba Ilahi, cuma seketika. 

DOSA...sama ada yang nyata mahu pun yang tersembunyi, ALLAH Maha Mengetahui. Walau sebesar atom sekalipun bintik-bintik dosa itu tidak akan terlepas daripada bancian Ilahi. Ampuni dosa-dosaku ya Allah...pada waktu jahilku, pada waktu aku lalai, pada waktu aku terbuai dengan tipu daya dunia, dan apa jua keadaan aku terleka dengan usaha syaitan yang sentiasa membisikkan jarum-jarum suntikan dosa. Aku tidak terlepas daripada menjadi pendosa ya Rabb. Kepada-Mu lah aku berserah diri...

#Iban Muslim