Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

18 Ogos 2009

Kenyataan TG Nik Abd Aziz diputar belit

Rupa-rupanya betul! Kenyataan 'sekerat' yang saya maksudkan itu telah diputar belitkan. Rupa-rupanya pemutar belit itu tidak menjadi pendengar yang baik. Demi populariti dan hits berita yang mempunyai nilai 'publisiti murahan', penulis sanggup memberi fakta yang lari dari keadaan sebenar.



Malah, mufti juga begitu tergesa-gesa dalam memberikan 'fatwa' berhubung isu ini. Di masa akan datang, semua pihak haruslah meminta penjelasan yang sebetulnya daripada orangnya. Banyak lagi tugas besar seorang mufti seperti menangani masalah akidah remaja, budaya remaja yang nampak menyimpang dari jalan Islam, pentadbiran dan urus tadbir sesebuah organisasi yang bercanggah dari hukum Allah, undang-undang Islam yang tidak ditegakkan, dan banyak lagi jika ingin disenaraikan. Demi kepentingan pihak tertentu, maka disegerakan kenyataan yang memihak tersebut.

Penjelasan sebenar TG Nik Abdul Aziz, sila klik di sini dan di sini.