Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

28 Disember 2009

JALAN KEBENARAN

Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

[Al-Baqarah:109]
Kita sebagai seorang yang telah Islam samada Islam secara lahiriyah ataupun mendapat hidayah di celah-celah usia yang berbaki ini seharusnya berhati-hati dengan dakyah yang tidak akan berkesudahan daripada orang-orang Nasrani mahupun Yahudi. Ayat 109 surah Al-Baqarah di atas dengan jelas memberi peringatan kepada kita bahawa inilah sifat sebenar golongan kafirun. Maka tidak hairanlah kita dengan serangan bertubi tanpa rasa jemu daripada golongan ini hingga hari kiamat kelak.
Sebagai seorang Mukmin yang unggul, semestinya kita beriman dengan penuh ketakwaan dan keyakinan yang tinggi tanpa berbelah bahagi. Berbeza dengan golongan kafirun samada Yahudi , Nasrani, ataupun musyrikun yang lain, mereka tetap angkuh dan sombong dengan pendirian mereka sehinggalah datang dengan jelas bukti di depan mata. Bukan semua perkara yang dapat dilihat oleh pandangan mata manusia yang amat terbatas ini. Sehinggakan, udara yang tidak pernah putus-putus beredar di serata alam kita tidak pernah melihat bentuk dan rupanya. Masakan kita terlalu sombong ingin melihat Allah dan para malaikat yang senantiasa mengawasi dan mencatat amal perbuatan manusia untuk ditapis samada ke syurga atau ke neraka. Benarlah mafhum ayat Allah berikut;

Orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata,

[Al-Bayyinah: 1]
Rakan-rakan muslimin sekalian, sewajibnya bagi kita untuk berpegang teguh pada agama ini. Sebarang ujian dan dugaan sepanjang kita masih bernyawa di alam ini, ingatlah bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu sentiasa hadir bersama-sama dengan hikmahnya. Terpulang kepada kita untuk menerima dengan redha atau sebaliknya. Sudah pasti akan dicatat pahala ataupun dosa di sisi Allah untuk diberi penghakiman di akhirat nanti.
"Laa haula wa laa quwwata illa billah". Tiada daya upaya kita sebagai makhluk ini melainkan mengharapkan ehsan dan kasih daripada Allah semata-mata. Jari-jemari yang bersifat istimewanya ini, boleh menyentuh, menggenggam, merasa, dan menyuap sesuap nasi ke mulut tanpa tersilap lokasinya, itu semua ciptaan Allah. Itulah kebesaran Allah. Walaupun kita pejamkan mata sekalipun, makanan yang kita suap pasti tepat masuk ke mulut dan bukannya ke telinga ataupun hidung atau ke tempat lain. Betapa pemurahnya Allah pada makhluk tanpa mengira orang itu beriman ataupun kufur. Namun, orang-orang yang kufur tetap tidak mengenal erti penat lelah untuk menyesatkan kita daripada jalan kebenaran. Mereka tidak pernah merenung dan berfikir betapa pemurahnya Allah kepada setiap hambanya tanpa membezakan orang itu beriman atau tidak.
Terlalu banyak ayat Allah dalam Al-Quran memberi peringatan kepada kita tentang orang kafir. Mereka adalah golongan yang ingkar dan sombong. Walaupun bukti kebenaran Islam itu berada di depan mata sekalipun, mereka tetap berada di jalan kekufuran itu dengan pelbagai alasan yang hanya berlandaskan keterbatasan akal fikiran dan hawa nafsu semata-mata. Alangkah ruginya kita sebagai seorang manusia yang lemah ini jika ditutup pintu hidayah oleh Allah Taala. Tidak ada gunanya harta berjuta. Tidak ada gunanya kemewahan yang bertimbun. Tidak ada gunanya isteri dan anak-pinak. Jika... Jika pintu kebenaran ke arah petunjuk dan hidayah Allah telah ditutup rapi untuk kita. Maka, tunggulah azab dan balasan yang tidak terperi sakitnya di akhirat kelak. Allah berfirman (mafhum) dalam Surah Al-Araf ayat 146;

Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatKu (yang menunjukkan kekuasaanKu); dan mereka (yang bersifat demikian) jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya dan jika mereka melihat jalan yang (membawa kepada) hidayat petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya.

Sedarlah wahai diriku yang lemah ini. Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah kepada seluruh manusia dan Maha Penyayang untuk seluruh Mukmin. Ya Allah, sesunggunya hamba-Mu ini tetap berpegang teguh pada ikatan keimanan kepada-Mu hingga akhir hayatku walau ada rintangan yang menghalang. Engkau berilah daku kekuatan untuk terus takwa kepada-Mu.

Ya Allah,

Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
[Al-Fatihah: 6-7]