Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. [Surah Ali Imraan: Ayat19]

Rakan Iban Muslim

18 Mac 2009

Murtad atau tak jadi masuk Islam?

Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang dalam: penghakimannya sebelum ini mengarahkan Maipp membatalkan Sijil Memeluk Islam Siti Fatimah Tan dan menolak permohonan responden (plaintif) supaya mahkamah memerintahkan Jabatan Pendaftaran Negara memadamkan perkataan Islam pada kad pengenalannya dengan alasan ia bukan berada di bawah bidang kuasa mahkamah serta responden dinasihatkan mengurus sendiri hal tersebut.

Ini kerana walaupun sudah memeluk agama Islam, tetapi Fatimah tidak pernah melakukan ibadat atau amalan yang menggambarkannya sebagai seorang Islam seperti pengakuannya dalam perbicaraan sebelum ini berdasarkan kepada Seksyen 61 (3) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Tatacara Mal Negeri Pulau Pinang).

Berdasarkan kepada keterangannya, jelas Siti Fatimah Tan tidak pernah mengamalkan ajaran Islam setelah memeluk agama Islam seperti dikehendaki oleh Seksyen 61 (3) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Tatacara Mal Negeri Pulau Pinang) yang menyebut: “Bagaimanapun seseorang itu belum lagi menjadi orang Islam kalau belum diterima sebagai orang Islam dari segi amalannya”.

Ia juga adalah selaras dengan Seksyen 108 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Pulau Pinang) yang menyebut “orang yang memeluk Islam menjadi seorang Islam sebaik sahaja dia habis mengucap dua kalimah syahadah dengan syarat beban kehendak Seksyen 107 enakmen yang sama dipenuhi. Orang itu kemudian akan disebut sebagai mualaf.

Seksyen 107 (1) (a) dan (b) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Pulau Pinang) 2004 menyebut seseorang itu mesti mengucap dua kalimah syahadah dalam bahasa Arab secara jelas serta semasa mengucap hendaklah dalam keadaan sedar bahawa kalimah itu bermakna aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.

Sumber: Sinar Harian-18 Mac 2009



Ulasan Saudarabaharu

Saya akui saya jahil bab-bab perundangan dan juga seorang insan yang bukan arif dalam agama Islam, namun izinkan saya memberikan beberapa ulasan "logik akal" dengan menggunakan anugerah akal yang dikurniakan oleh Allah.

Jika kita teliti, Seksyen 61 (3) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Tatacara Mal Negeri Pulau Pinang) yang menyebut: “Bagaimanapun seseorang itu belum lagi menjadi orang Islam kalau belum diterima sebagai orang Islam dari segi amalannya”. Persoalan yang berlegar di dalam kepala otak saya : adakah Enakmen ini hanya digunapakai untuk para mualaf sahaja? Kalau digunapakai untuk keseluruhan orang Islam, pernah atau tidak satu kajian berkaitan pematuhan umat Islam kepada pengamalan agama Islam sepertimana yang termaktub di dalam perundangan tersebut di negara ini, khususkan lagi di negeri di mana enakmen ini dikuatkuasakan?

Bukannya apa, cumanya pada pendapat peribadi saya yang dangkal ini, selepas ini berduyun-duyunlah para mualaf yang merasakan agama Islam ini tidak sesuai untuk kehidupan mereka untuk keluar semula ke alam jahiliah. Pada saya, ini bukan perkara yang boleh "try and error". Soal kita dengan Tuhan!

Selama mana seseorang mualaf itu mengucapkan dua kalimah syahadah sehinggalah hari ini, apa yang pihak berwajib telah lakukan untuk mendekati mereka? Apa aktiviti pemantapan akidah yang telah diusahakan untuk golongan seperti kami? Pernah atau tidak lawatan ziarah mendekati golongan ini? Setakt mana bimbingan amalan Islam telah diberikan kepada para mualaf sehinggakan mereka boleh membawa diri mereka bersama Islam?

Maka, tidak hairanlah kita selepas ini pihak berwajib tidak menang tangan untuk menangani kes mualaf keluar Islam kerana percubaan Fatimah Tan Abdullah ini telah BERJAYA!

Mengikut pengalaman peribadi saya sebagai seorang mualaf, proses pengeluaran sijil pengIslaman sehinggalah mendapatkan kad pengenalan ini adalah satu proses yang panjang. Tetapi mudah! Selesai sahaja mengucap dua kalimah syahadah, maka layaklah seseorang itu menerima sijil pengIslaman. Sepatutnya sijil pengIslaman ini hanya boleh dikeluarkan selepas melepasi tapisan penghayatan dan pengamalan Islam, sebagai contoh, selepas menghadiri kursus pemantapan akidah, atau apa sahaja program-program seperti program induksi yang memberikan didikan amalan dan kefahaman berkaitan Islam itu sendiri.

Akibat daripada terlalu mudah sijil ini dikeluarkanlah kes ini berlaku hari ini. Kalau ditanya kepada saya di mana salahnya, atau siapa yang bersalah? Saya akan menyalahkan pihak berwajib serta masyarakat sekeliling yang tidak membimbing golonga seperti kami untuk bersama-sama Islam!

Apa-apapun, yang empunya diri akan mendapat balasan setimpal dari "Tuan Punya Dunia" yakni Allah! Manusia ini ada dua pilihan sahaja. Syurga atau Neraka! Wallahualam.